Torsdagen den 18 november 1943 blev märklig dag för polisen i Örebro.
Två stycken Amerikanska B-24 Liberator bombplan nödlandade på Gustavsviks flygplats, bara nån kilometer från Örebro slott.
Detta efter att en armada av bombplan gjort en räd mot ett flygfält utanför Oslo. På vägen tillbaka till flygbaserna i England stötte dom på patrull mot Tyska luftwaffe. Av de ca 100 planen i anfallet blev flera nedskjutna och tre träffade, dessa tre vågade inte fortsätta över Nordsjön utan vände mot fastlandet. Ett av planen nödlandade i Trollhättan och de två andra i Örebro. Innan hade man släppt alla bomber i havet och innan nödlandningen även tagit ett varv över Hjälmaren och dumpat bl.a ammunition. Man hade också hunnit förstöra utrustning mm inne i planen.
I Trollhättan hann besättningen tända eld på sin B-24 och även i Örebro försökte man att sätt fyr på flygplanen med bla en lyspistol och brännbar vätska. Men tillskyndande polis och en vaktmästare på cykel lyckades släcka elden.

Besättningarna om 2 x 10 man fördes till Örebro polisstation för vård av skador som uppstått vid attacken av Luftwaffe, Svenskt luftvärn besköt också planen i Karlstad. Dock var det mest köldskador som vårdades, alla förhördes på polisstationen och inkvarterades i Örebropolisens fikarum i källaren på rådhuset för att nästa dag föras till interneringsläger i Bäckehagen i Dalarna.

Ena bilden visar hur polis och militär för besättningen till inhyrda taxibilar för fångtransporten upp till Dalarna. Ena droskföraren kallades för ”Chicago” eftersom han tidigare bott i USA. I den bilen rådde inga språkförbistringar.
Man ser även kolsäckarna på taket som var reservbränsle till gengasmotorn.

Amerikanska besättningen förs in i taxin.

De andra bilderna visar B24:an ”War Baby” som hade 11st bomber målat på sidan, dvs 11 uppdrag. Den andra B24:an hette ”Balls of fire the III”

B-24 Liberator ”War Baby” Bild: via Nicklas Östergren
B-24 Liberator på Gustavsviks flygfält 1943. Bild: Wikipedia

Flygplanen blev kvar en månad i Örebro tills tjälen gjort flygfältets gräsåker hård så att man kunde flyga planen till F1 i Västerås där man hade en uppställningsplats för nödlandade plan.

Läs mer om denna händelse på nedan länkar.

(Bild/källa: Lennart Alm,  https://gustavsviksflygfalt.se/…/43-11-19_NA_Liberator_s3s5…
http://www.forcedlandingcollection.se/…/USAAF008-431118-war… )